יום חמישי, 4 בפברואר 2016

צבעים נמלטים מאת ליסה בר. ספר ביכורים מרתק.




צבעים נמלטים
ליסה בר
הוצאת סימנים ומשכל, 2015, מכיל 415 עמודים.
תרגום: אינגה מיכאלי.

Fugitive Colors
Lisa Barr
2013
לספר הביכורים המסחרר ומסמר השיער של ליסה בר יש הכול: אהבה, תשוקה, קנאה, אינטריגות וסכנה.
השאלה הנשאלת: כמה רחוק אתה מוכן ללכת עבור התשוקה שלך? האם תהרוג עבורה? תגנוב? תסכן את חייך? חיי אחרים? כמה רחוק תהיה מוכן ללכת להגן עליה?
אומנות גנובה, אהבה, תשוקה, רמאות ונקמה צובעים את דפי הקנבס של העיתונאית ליסה בר בספר הביכורים שלה, "צבעים נמלטים", ספר שלא ניתן להניחו לרגע.

המלחמה של היטלר מתחילה בהרס אכזרי וחסר רחמים של אומנות האוונט גארד, אך יש אמן צעיר אחד המסרב לתת לכך לקרות. מרגל בטעות, ג'וליאן קליין, צייר אמן אידאליסטי, אמריקאי, עוזב את סביבת ילדותו הדתית אורתודוכסית ואם מדוכאת על ידי אב קשה, לחיות חיי אמן חופשיים בפריז בשנות השלושים המוקדמות של המאה העשרים.

ביום הגעתו ל"עיר האורות", הוא פוגש את פליקס פון ברדוב, אמן גרמני ממוצא אצולה, אשר אישיותו ה"גדולה מהחיים" מסתירה את נחיתותו ויכולותיו כצייר אמן ואת רנה לוי, צייר אמן יהודי יפה תואר ומוכשר ברמה אלוהית, כשרון אשר בהמשך ישרת את החפצים להרוס אותו.
הם הופכים שלישית חברים הכי טובים במהירה, כאלו שלא ניתן להפריד ביניהם עד ששתי נשים עומדות בדרכם. אדריאן, חברתו האמנית הכישרונית של רנה, בה ג'וליאן מתאהב בסתר ושרלוט, דוגמנית הציור היפהפייה המרהיבה מעין מוזה-זונה המצליחה להביא כל גבר לרדת על ברכיו.

אמנות, רומנטיקה וקנאה העולה על גדותיה, הגיבורים עסוקים בתשוקה לצייר וברקע עליית הנאצים לשלטון. פליקס חוזר לברלין בהוראת אביו, נאצי עם דם כחול שהפך כלי מפתח בתכנית הגדולה להרוס את האומנים והאומנות המודרנית בגרמניה ונעזר בבנו.

בהיותו מחוזק על ידי קנאה עיוורת ורצון לנקמה, פליקס מפתה את חבריו להתלוות אליו לגרמניה, מהלך חסר מזל שדינו נחרץ וישנה לנצח את חייהם. תסבוכות ותפניות, הרס ודיבוק, אובדן ותקווה ילוו אתכם בשעות הקטנות של הלילה במסע משיקאגו לפריז, ברלין ועד ניו יורק.

הספר נע בין האלמנטים האוניברסליים שהניעו את העולם באותם זמנים לבין התכונות האנושיות והאל אנושיות שגורמות למהלכים קשים ואיומים לקרות. הקנאה, צרות העין, הבגידה האישית ורגשי נחיתות לעיתים משפיעים לעין שיעור יותר מאשר החלטות מדיניות היסטוריות. אחד תורם לשני ומניע את השני.
בר מצליחה לגרום לנו לאהוב, לשנוא, לרחם, לתאב, לבכות. היא מניעה את העלילה בין הכלל עולמי והמדיניות הנאצית לבין החולשות והקטנוניות של בני התמותה כמו גם את גדלות הרוח, ההקרבה והאהבה של בני תמותה אחרים.
מה חשוב יותר, מושא תשוקתך או החיים עצמם? האומנות או חיי האמן? מי לחיים ומי למוות?
פליקס הוא זה שמעודד את ג'וליאן לזנוח את בית הספר הפורמלי לאומנויות אליו התקבל בפריז ולהצטרף אליו ולרנה לשיעורים פרטיים אצל אמן אוונט- גארד. אותו פליקס שלימים ינהל את הקמפיין העולמי להרס התרבות ה"מנוונת הזו". הוא הושפע מהתעמולה אך המניעים שלו החזקים ביותר היו הקנאה לרנה שלעולם יהיה מוכשר ממנו ולאהבתה של שרלוט, אותה חמד לעצמו. לרגשי הכעס והקנאה שלו התאים מאוד לחבור לאביו, אוהד המפלגה הנאצית ולהיות מעורב בקמפיין לחסל את "האומנות המנוונת".

ליסה בר עוסקת באומנות, תשוקה, בגידה, השלמה, בדיקת גבולות. הקצב של הסיפור טוב, ההתרחשויות נאמנות למקור ומתוארות בחיות רבה. בסצנה בה היטלר נואם בתערוכת האומנות הגרמנית האמתית כאילו הצצתי במכונת זמן וחשתי פחד מוחשי.
אנו מאוד אוהבים ודואגים לג'וליאן. שוב ושוב הוא מתפתה לעזור ומגלה לא פעם ולא פעמיים ששני צדדים משתמשים בו ומנצלים אותו. אכפת לנו מאוד מחבריו ויחסים המורכבים ביניהם. גו'ליאן מוצא בהם חום ואכפתיות שלא ידע קודם לכן, בקרב משפחתו. תקוותינו עולות ונרמסות כשהסיפור מתפתח לנגד ענינו. הסכנות הופכות  מוחשיות והסיכונים שלוקחים הגיבורים מותירים אותנו חסרי נשימה.

רמיסת החיים החופשיים והאומנות המודרנית על ידי הנאצים, הביזה העולמית של יצירות האומנות המודרנית בכלל והיהודית בפרט, המכירה שלה ל"גורמים ניטרליים או סוחרי אומנות" שלקחו ביודעין חלק בביזה ותרמו בכך לגיוס הכספים למימון הרייך השלישי, מוציאים מהדעת וכתובים בדרך מרתקת.

הסיפור מתמקד בארבעה חברים ותשוקתם ואהבתם לאומנות. אך למלחמה, דת וכוח יש היכולת להוציא מכל אחד את הצבעים האמתיים שלו, ובמיוחד קנאה חולנית ובגידה מוחלטת. הספר כתוב היטב, הדמויות מלאות חיות אותן אפשר להעריץ ולשנוא בהתאמה, הקורא חווה הלם וגועל לצד רגעים נוגעים לב, מפלחים ומכאיבים. התפאורה מאוד מחושית וממש אפשר לגעת ולהריח אותה. המחקר מעמיק והמסר על החיים, האהבה והאנושיות חשובים לעין שיעור.

אהבתי את שמות חלקי הספר לפי צבעים שמאוד תאמו את רוחם. בעיניי, ירוק וכחול האופטימיים דרך עיניים צעירות, האדום דם ורצח, שחור אכזרי וחסר תקווה, אפור המביע מציאות עגומה, צהוב וכתום כאופטימיות, מאבק והישרדות ולבן, החיפוש אחר החופש והצדק אינסופיים.

הספר עמוק, מלמד, מעורר מחשבה ונוגע ללב. הוא מעמיד באור הזרקורים נקודה שלא מספיק הובלטה: שנאתו של היטלר לאומנות המודרנית "המנוונת"  שאינה גרמנית ונגועה בהשפעה יהודית וחפצו להרוס את האומנות ואת האומנים שיצרו אותה. קשה להאמין שזהו ספר ביכורים.

הסופרת צובעת במשיכות מכחול נועזות ושובות לב פרוזה ומוכיחה שבעוד שלציור יש קנבס, לתשוקה, ברגע שנחשפה, דימוייה יישארו הרבה אחרי סיום קריאת הספר.
ספר שאפשר ואף כדאי לקרוא פעמיים.
מומלץ בחום!


הספר זכה בפרס כ "התסריט שלא פורסם הטוב ביותר" בהוליווד פילם פסטיבל ועומד בפני אפשרויות הפיכתו לסרט על ידי המפיק ארתור סרקיסיאן. 

2 תגובות:

אמה אוהבת תגובות ומאוד רוצה לשמוע את דעתך.